Co zrobić, żeby rozwinąć konto na Instagramie? Jak zbudować zaangażowaną społeczność? To pytania, które spędzają sen z powiek niejednemu internetowemu twórcy.
Strategia i metody rozwoju konta zmieniają się równie dynamicznie jak sama platforma. Dziś nie wystarczy już tylko wstawiać ładne, estetyczne zdjęcia lub używać najpopularniejszych hasztagów. Zatem jaką strategię obrać w rozwoju Instagrama?
#1 Myśl o obserwatorach
Wszystkie treści, które publikujesz są skierowane do Twoich odbiorców. Dlatego nie wystarczy, żeby zdjęcie lub wideo podobało się TOBIE. Aprobata i zaangażowanie obserwatorów są najważniejsze.
Zanim coś opublikujesz zastanów się, czy treści trafiają do Twojej grupy docelowej i są dla niej interesujące. Nie wpadnij w pułapkę ,,estetycznego feedu”, w której skupiasz się na wyglądzie profilu zamiast na dawaniu wartości. Twórz content, który angażuje publiczność. Zapisania, udostępnienia i komentarze są dla algorytmu Instagrama najważniejsze. Dlatego zanim opublikujesz post, wejdź w skórę obserwatora i zastanów się, czy dane zdjęcie lub wideo będzie dla niego warte uwagi, zapisania lub udostępnienia.
#2 Publikuj regularnie
Regularność to podstawa. Tak brzmi złota zasada, która dotyczy każdej platformy społecznościowej w sieci. Żyjemy w czasach przesycenia treściami. Codziennie docierają do nas setki różnorodnych postów. Dlatego publikując nieregularnie lub z bardzo małą częstotliwością, szansa na rozwój konta i dotarcie do nowych obserwatorów jest niska.
Kluczem do regularności jest planowanie. Jeśli chcesz, żeby Twój profil osiągał jak najlepsze wyniki, zaplanuj z wyprzedzeniem generowane treści. Zastanów się, jak często jesteś w stanie publikować posty, nagrywać stories i wchodzić w interakcję z obserwatorami.
#3 Angażuj i daj się zaangażować
Zaangażowana społeczność jest dużo cenniejsza od tysięcy nieaktywnych obserwatorów. Gdy posiadasz nawet niewielkie grono aktywnych followersów, jesteś w stanie zbudować z nimi relacje i wejść w interakcję. Dodatkowo otrzymujesz od nich feedback, który pozwala na zrozumienie potrzeb obserwatorów.
Zatem jak tworzyć angażujące treści? Przede wszystkim publikuj content, który zachęca do działania. Zadawaj pytania, twórz quizy lub ankiety. Formułuj skuteczne call-to-action, które faktycznie nakłoni do podjęcia interakcji, skomentowania postu czy wysłania wiadomości prywatnej.
Zaangażowanie działa jednak w dwie strony. Jeśli oczekujesz zaangażowanej publiczności, Ty sam musisz angażować się w jej życie. Odpowiadaj na komentarze i wiadomości, odwiedzaj profile obserwatorów oraz wchodź w interakcje z innymi profilami, które Cię interesują. W ten sposób nadasz swojej osobie autentyczności i stworzysz realną więź z internetową społecznością.
#4 Analizuj statystyki
Pierwszym krokiem jest przejście na konto profesjonalne. W ten sposób uzyskasz dostęp do statystyk Twojego profilu. Na tej podstawie możesz przeanalizować:
- grupę odbiorców – podstawowe informacje o obserwatorach, czyli: miejsce, z którego pochodzą, płeć, wiek oraz dni i godziny, w których są najbardziej aktywni;
- zasięg – dane z ostatniego tygodnia ilustrujące ilość wyświetleń i odwiedzin w profilu;
- interakcje – pokazują ilość interakcji pod postami i relacjami z ostatniego tygodnia (polubienia, komentarze, zapisy).
#5 Eksperymentuj z treściami
Niezależnie od tematyki Twojego profilu, nie wystarczy publikować estetycznych zdjęć, które tworzą spójny feed (choć to również może być ważnym elementem w strategii). Instagram na przestrzeni lat wprowadził takie funkcje jak:
- Instastory;
- IGTV;
- Live’y;
- Katalog;
- Sklep;
- Reels (niedostępne jeszcze w Polsce).
Ogrom możliwości, które oferuje platforma, wyraźnie wskazuje na to, że publikowanie samych zdjęć nie wystarczy. Algorytm Instagrama punktuje różnorodność. Im więcej filmów, live’ów czy Instastories, tym wyższe wyniki w profilu.
#6 Pokaż siebie
W Internecie liczy się autentyczność. Użytkownicy wolą wiedzieć, kto stoi po drugiej stronie ekranu. Co ważniejsze, widząc internetowego twórcę są bardziej skłonni mu zaufać i skorzystać z jego polecenia oraz kupić reklamowany przez niego produkt. Dlatego przełam lody, pokaż swoją twarz i mów do kamery. Dzięki temu, Twoi followersi pomyślą, że Twoje słowa są skierowane specjalnie do nich oraz dostrzegą chęć nawiązania z nimi kontaktu.
Sposobów i taktyk na rozwój Instagrama są setki. Jednak powyższe rady są w 2021 roku podstawami, które skutecznie pomogą w rozwoju konta i budowaniu społeczności. Która z rad okazała się dla Ciebie najbardziej przydatna?
Wiktoria Grzybek